Kvarteret negern får nytt namn..

Satt igår och bläddrade lite i expressen (från i tors den 17:e) då jag hittar en sida med min rubrik som rubrik :)
Kvarteret negern i Karlstad ska byta namn, namnet på kvarteret uppkom på 1800-talet och meningen var då att det skulle uppfattas exotiskt och "fantasieggande", idag är det inte riktigt lika exotiskt och namnet ändras, synd tycker jag.
Andra lite roliga namn på ställen är bla.

Mensträsk, by i västerbotten
fjuckby, ort norr om uppsala
snopptorp, del i eskilstuna
muffen, kvarter i fruängen
sexträsk, by i norrbotten
hundturken, kvarter i bromma
snorrslida, by utanför laholm
negerskallelandet, område mellan boden och jokkmokk
tattarbacken, område nordväst om sundsvall

Jag kan inte riktigt välja om jag helst skulle vilja bo i mensträsk eller snorrslida, men nått av dem det är nått som är säkert...


Kommentarer
Postat av: ampi

Slaka var med på en lista över konstiga ortsnamn en gång, det tycker jag var helt obefogat, det är ju ett ypperligt namn på en ypperlig ort!

2009-09-21 @ 12:58:37
Postat av: nello

jäklar vilken snygg dator...huuuuuu...en sån vill jag också ha!!!!

jag är inge bra på att läsa bloggar...men det är kul att titta in nån gång ibland när man får tid över. hoppas allt är bra med dig...er :-))


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback